top of page
  • תמונת הסופר/תהרבנית אוריה מבורך

הלכות מקילות בצניעות בלבוש

אשמח אם תוכלו לומר לי מה ההלכה הכי מקלה בדיני צניעות. אני רוצה להתלבש בצניעות לפי ההלכה, אבל לא מתאים לי לבוש מחמיר וחם מדי בקיץ...


שואלת יקרה.


אני מעריכה אותך על כך שאכפת לך מגבולות ההלכה ואת לא בוחרת רק ב"ערך" הנוחות. הלכות צניעות הן בעיניי המתנה הכי מדהימה שקיבלנו מהשם יתברך. הן מחייבות אותנו להצניע את האיברים של גופנו שיש להם משמעות מינית, ובכך הן הופכות את המיניות שלנו למשהו מיוחד רק עבור בחיר ליבנו, ולכלי שמקדש את ברית הנישואין. אישה שחווה את המיניות כבעלת משמעות של אהבת אמת, של "מיוחדת רק לאחד" ושל ברית נישואין, זוכה במשהו עצום...


לא לטשטש את היופי, אלא לדייק את הנוכחות הנשית

אני שמה לב שאת שואלת דווקא על הלכות הצניעות המקילות. בדרך כלל יהודים שומרי הלכה לא שואפים סתם ככה להקל בהלכה. אבל בכל הקשור לצניעות, יש חשיבות דווקא להכיר את ההלכות המקילות, כי הן שייכות לתפיסת עולם שונה מאשר תפיסת העולם שמנחה את הלכות הצניעות המחמירות. בכל הקשור לצניעות, זו תפיסת עולם שלא נכון לראות אותה כ"מקילה", אלא ככזו שלכתחילה מבקשת לא להסתיר את האישה, לא לטשטש את יופייה, אלא לדייק את הנוכחות הנשית שלה במרחב. יכול להיות שהסיבה שאת מעוניינת דווקא בהלכות הללו, היא משום שאת מזדהה עם תפיסת העולם שעומדת מאחוריהן. (אם את רוצה לקרוא על ההבדל בין שתי התפיסות, את מוזמנת לעיין בספר שלי, "מה את מבקשת: ספר על אהבה וגוף").


לשאלתך: יש הרבה גישות הלכתיות לגבי צניעות בלבוש. אני כותבת לך כאן את ההלכות הכי מקילות, ולכן אם חשוב לך להתלבש במסגרת ההלכה, שימי לב שאת בוחרת את המלתחה שלך באופן מדויק ולא מחפפת בשום סעיף. אני אישית ממליצה דווקא לא להיצמד ל"קצה" של הלכות צניעות, אלא לבחור בגדים שמצניעים מעט יותר מהמינימום ההלכתי. אבל זו רק המלצה שלי, ההחלטה היא כמובן של כל אחת בינה לבין עצמה.

בנוסף, אם בבית שלך נהוג להתלבש באופן מחמיר יותר, כל עוד את גרה בבית הורייך, חשוב שתיקחי בחשבון את המסורת של הבית שלך ותכבדי אותה. יש לה שורשים עמוקים!


הלכות צניעות מקילות: (הרשימה המתומצתת הזו מבוססת על הספר "אבוא ביתך- חלק ב'" מאת הרב דוד סתיו והרב אברהם סתיו).

תסרוקת: אין כל מגבלה

איפור או לק: אין כל מגבלה

תכשיטים: אין כל מגבלה

צווארון: הצווארון יכול להגיע עד עצמות הבריח, ולפי חלק מהשיטות עד קצת מתחת לעצמות הבריח. על כל פנים, עליה להקפיד שלא ייחשף העור של קימורי החזה, ויש להיזהר בכך. יש להיזהר שלא לחשוף את הגב.

חולצה: גזרה וצבעים- החולצה לא חייבת להיות רחבה, אבל יש להיזהר שלא תהיה צמודה מדי (כמו בגד גוף למשל). אין כל מגבלה על צבעים. יש לוודא שהחולצה לא תהיה שקופה כלל.

שרוול- לפחות עד המרפק. המקילות: עד טפח מעל המרפק. בכל מקרה עליה להיזהר שלא ללבוש שרוולים שחושפים את רוב הזרוע אשר היא מבצעת תנועות בידיה.

חגורה: אין כל מגבלה

חצאית: גזרה וצבעים- אין כל מגבלה

אורך החצאית- החצאית צריכה לכסות את הברך, גם בעת ישיבה. מקילות: חצאית עד הברך.

נעליים: אין כל מגבלה.

גרביים: אין חובה.


בהצלחה יקרה. מחזקת אותך.


שלך,


אוריה


להתלבש צנוע בקיץ הישראלי - אפשרי?
להתלבש צנוע בקיץ הישראלי - אפשרי?

683 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page